Φουσκωτό ή σκληρό SUP? Το πιο δύσκολο καλοκαίρι των τελευταίων χρόνων μόλις τέλειωσε, η πανδημία Covid 19 έχει φρενάρει τα πάντα, μαζί και τον αθλητισμό. Όχι όμως την αγορά του SUP. Το ταχύτερα αναπτυσσόμενο άθλημα, Stand Up Paddling, συνέχισε την ανοδική του πορεία, ίσως επιταχύνοντας και λίγο τον ρυθμό ανάπτυξής του στη χώρα μας. Το SUP ίσως είναι η πρόταση της εποχής. Μια ασφαλής διέξοδος, αφού είναι ατομικό άθλημα, γίνεται στην ανοιχτή θάλασσα, γυμνάζει και ψυχαγωγεί, προσφέρει ευεξία και απευθύνεται σε κάθε ηλικία.
Αρκεί να δοκιμάσεις μια φορά SUP από ένα φίλο, να κάνεις ένα μάθημα ή να νοικιάσεις για μια βόλτα σε μια παραλία, για να σου μπει το μικρόβιο. Μήπως να πάρω και εγώ ένα? Να πάρω ένα φουσκωτό? Το μεταφέρεις εύκολα σε μια τσάντα, το βγάζεις, το φουσκώνεις, το ρίχνεις στη θάλασσα και η περιπέτεια ξεκινά. Είναι όμως η σωστή απόφαση?
Φουσκωτό ή σκληρό SUP?
Σκληρά SUP σκάφη
Συνήθως είναι κατασκευασμένα από ύφασμα πολυεστέρα και εποξική ρητίνη εξωτερικά και αφρό πολυουρεθάνης εσωτερικά. Στο περίβλημα της κατασκευής, μπορεί να χρησιμοποιηθούν ακόμη και υλικά όπως πλαστικό, ξύλο, Kevlar, carbon και bamboo.
Φουσκωτά SUP σκάφη
Είναι κατασκευασμένα από μονά ή πολλαπλά στρώματα ενισχυμένου PVC, ενώ εσωτερικά έχουν ένα πυκνό στρώμα από πολυεστερικά νήματα που συγκρατούν την πάνω με την κάτω επιφάνεια. Αυτά είναι που κρατάνε το σχήμα του, σε μεγάλη πίεση, που μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 20psi. Ο συγκεκριμένος τρόπος κατασκευής, είναι, μάλιστα αυτό που τα διαφοροποιεί από τα φουσκωτά παιχνίδια πισίνας και από άλλες φουσκωτές κατασκευές χαμηλού κόστους. Όσο υψηλότερη είναι η πίεση τόσο πιο σκληρό και σταθερό γίνεται το σκάφος.
Και τα δύο έχουν τα θετικά τους και τα αρνητικά τους. Η σωστή απόφαση είναι αυτή που ταιριάζει στον κάθε αναβάτη και εξαρτάται κυρίως από τον τρόπο χρήσης.
Έχοντας ασχοληθεί με το SUP από της εμφανίσεως του, αρχικά αθλητικά και κατόπιν προπονητικά, έχοντας διοργανώσει πάνω από 60 αγώνες SUP, καθώς και τον Διάπλου της Διώρυγας Κορίνθου, μπορώ να σας βοηθήσω, στη σωστή επιλογή. Πάμε να δούμε ένα ένα, τα βασικά χαρακτηριστικά, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα
1. Επιδόσεις
Τα φουσκωτά σκάφη είναι εύκαμπτα και ελαστικά, σε αντίθεση με τα σκληρά σκάφη, που είναι σχεδόν άκαμπτα. Η ελαστικότητα αυτή (flex) των φουσκωτών σκαφών, οδηγεί σε ένα αίσθημα αστάθειας στον αναβάτη. Δεν χρειάζεται να είσαι αθλητής ή να έχεις μεγάλη εμπειρία, για να καταλάβεις σχεδόν αμέσως τη διαφορά.
Η αστάθεια κάνει τον αναβάτη να καταβάλει πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια για να ισορροπήσει και να κωπηλατήσει. Το πρόβλημα γίνεται πιο έντονο στις δύσκολες συνθήκες, στον κυματισμό, στις στροφές και στις μεγάλες αποστάσεις. Γίνεται αναγκαστικά σπατάλη ενέργειας από τους αναβάτες. Με λίγα λόγια ο αναβάτης προσπαθεί στο 100% για να πάρει το 40%.
Οι χαμηλότερες επιδόσεις λοιπόν, είναι η κύρια διαφορά μεταξύ ενός σκληρού πολυεστερικού SUP και ενός φουσκωτού SUP σκάφους
Πάμε να δούμε όμως το γιατί, αναλύοντας περαιτέρω τα χαρακτηριστικά των σκαφών.
Άνω επιφάνεια ή Deck. Στα σταθερά σκάφη μπορείς να βρεις ποικίλα σχήματα για το deck, όπως:
– Flat Deck (επίπεδη άνω επιφάνεια).
– Deep recessed deck (βυθισμένη άνω επιφάνεια) με ψηλά τοιχώματα στο πλάι, που δίνουν τεράστια ακαμψία στο σκάφος, τόσο στο διαμήκη όσο και στον εγκάρσιο άξονα, καλύτερη ισορροπία, υψηλότερες ταχύτητες, καλύτερο ταξίδεμα στο κύμα ή στην ανακατεμένη θάλασσα.
– Hibrid Recessed deck (εν μέρη βυθισμένη πάνω επιφάνεια), σκάφη με φουσκωμένη μύτη και επίπεδο πίσω μέρος, για να έχουν καλύτερη ισορροπία, να μην χώνεται η μύτη τους στο κύμα να ταξιδεύουν γρήγορα.
Αντίθετα, τα φουσκωτά σκάφη, δεν έχουν απολύτως κανένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά στην άνω επιφάνεια. Κατασκευαστικά, δεν μπορούν παρά να είναι επίπεδα. Τo deck δεν προσφέρει καμία ακαμψία και σε κάθε κίνηση του αναβάτη ή μια δυνατή κουπιά, το σχήμα του σκάφους επηρεάζεται με απρόβλεπτες αντιδράσεις.
Ειδικά στα φθηνά σκάφη, που κάθε Κινέζος κατασκευαστής πλασάρει στην αγορά, όταν ο αναβάτης στέκεται στο κέντρο του σκάφους, η μύτη και η ουρά του λυγίζουν προς τα πάνω, σαν να προσπαθούμε να σταθούμε όρθιοι σε ένα φουσκωτό στρώμα θαλάσσης. Αποτέλεσμα, η ισορροπία να είναι δύσκολη, η ταχύτητα να είναι μικρή, και στροφή να γίνεται απρόβλεπτη και αργή.
Σε κάποιες σοβαρές κατασκευές φουσκωτών σκαφών βέβαια, μια σχετικά καλή ακαμψία έχει επιτευχθεί με τα πολλαπλά στρώματα PVC εξωτερικά, πολύ πυκνή τριχοειδή κατασκευή στην εσωτερική δομή του, καθώς επίσης και με ειδικά νεύρα από carbon, που με το ξεδίπλωμα του σκάφους, εκτείνονται και σταθεροποιούνται, προσφέροντας ακαμψία στο σκάφος.
3. Προετοιμασία
Μια σκληρή σανίδα είναι πάντα έτοιμη να μπει στο νερό. Την κατεβάζεις από την σχάρα και σε δύο λεπτά είσαι πάνω στο σκάφος σου και κάνεις κουπί.
Σε αντίθεση, ένα φουσκωτό σκάφος απαιτεί αρκετό χρόνο προετοιμασίας. Συγκεκριμένα, το φούσκωμα απαιτεί περίπου 15 λεπτά. Επίσης απαιτεί αρκετή προσπάθεια, ειδικά με την χειροκίνητη τρόμπα, που είναι η πιο συνηθισμένη. Την πρώτη φορά μάλιστα κάποιοι αναρωτιούνται αν είναι χαλασμένη η τρόμπα ή το σκάφος χάνει τον αέρα, αφού τρομπάρουν, τρομπάρουν και αποτέλεσμα μηδέν. Μετά από λίγες φορές, οι χρήστες αρχίζουν να αφήνουν τα σκάφη φουσκωμένα όταν δεν τα χρησιμοποιούν ή ακόμη και να αγοράζουν σκάρα για να τα μεταφέρουν φουσκωμένα στην οροφή του αυτοκινήτου τους, ενώ σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσαν να πάρουν σκληρό σκάφος.
Μια ηλεκτρική τρόμπα, είναι μια μια καλή λύση στο πρόβλημα του φουσκώματος. Εφαρμόζεται στον φορτιστή 12V του αυτοκινήτου και φουσκώνει το SUP σου γρήγορα και χωρίς κόπο.
4. Αντοχή στον χρόνο
Ανθεκτικότητα:
Τα φουσκωτά SUP είναι πιο ανθεκτικά σε βραχώδεις ή αβαθείς περιοχές, όπως για παράδειγμα σε ποτάμια και αντέχουν καλύτερα σε συγκρούσεις με αλλά SUP.
Σε αντίθεση με τα σκληρά σανίδια, όπου είναι εύκολο να προκληθούν ζημιές.
Μακροζωία:
Το υλικό PVC και η κόλλα έχουν ένα όριο ζωής. Με την πάροδο του χρόνου και με την επιβάρυνση της υπεριώδους ακτινοβολίας, τα υλικά αυτά γηράσκουν.
Οι ραφές καταπονούνται από την πίεση, ειδικά όταν ο αέρας διογκώνεται επικίνδυνα κάτω από τον ήλιο και κάποια στιγμή θα μαλακώσουν και θα χαλάσουν.
Τότε είναι δύσκολο να επισκευαστούν και στις περισσότερες περιπτώσεις είναι προτιμότερο να αντικατασταθεί ολόκληρο το σανίδι. Υπάρχουν βέβαια, συγκεκριμένες οδηγίες για σωστή χρήση και συντήρηση του φουσκωτού SUP σου από τον κατασκευαστή, που εφόσον τηρούνται με ευλάβεια, η διάρκεια ζωής αυξάνεται σημαντικά.
Ένα σκληρό SUP αντιθέτως, διαρκεί πολύ παραπάνω. Αναλόγως τη χρήση, την μεταχείριση και τη σωστή συντήρηση. Ίσως και μια ζωή.
5. Ασφάλεια
Ένα φουσκωτό σκάφος, είναι σίγουρα πιο μαλακό στις πτώσεις του αναβάτη, ιδιαίτερα σε χρήση από αρχάριους, όπου και οι πτώσεις είναι πιο συχνές.
Είναι επίσης πιο φιλικό για χρήση από παιδιά και γενικά από όλη την οικογένεια, συμπεριλαμβανομένων και των τετράποδων μελών της.
Ένα φουσκωτό όμως σκάφος, μπορεί να παρασυρθεί πιο εύκολα από τον άνεμο σε σύγκριση με ένα σκληρό σκάφος.
Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να γίνει δύσκολο ή και αδύνατο ο αναβάτης να επιστρέψει στην παραλία και τότε η κατάσταση μπορεί να γίνει επικίνδυνη.
Προσοχή λοιπόν στις συνθήκες και σεβασμό στη θάλασσα.
6. Τιμή – Αξία Μεταπώλησης
Η άποψη που επικρατεί, ότι τα φουσκωτά σκάφη είναι πολύ φθηνότερα από τα σκληρά, είναι τελείως λανθασμένη. Τα πραγματικά φουσκωτά σκάφη, έχουν την ίδια τιμή περίπου με ένα all around σκληρό σκάφος, συμβατικής κατασκευής.
Το εμπορικό ενδιαφέρον όμως, κίνησε τις διαδικασίες και έτσι εργοστάσια φουσκωτών παιχνιδιών, φουσκωτών σκαφών, πλαστικών κατασκευών, αλλά και άλλοι τυχαίοι κατασκευαστές στη βαθιά Κίνα, πήραν την απόφαση: χαμηλή τιμή. Σχεδίασαν πρόχειρα, έκοψαν και κόλλησαν τα κομμάτια, που έγιναν ένα φουσκωτό στρώμα, μπήκαν σε ένα κουτί, ταξίδεψαν και έφτασαν στον άτυχο χρήστη. Αυτές οι φθηνές κατασκευές, εξυπηρετούν μόνο την ιδέα, ότι “αγόρασα ένα φουσκωτό σκάφος”. Τώρα τι θα γίνει όταν ανέβεις σε αυτό είναι άλλο θέμα, για τον φασονατζή Κινέζο και τον άσχετο εισαγωγέα.
Σε γενικές όμως οι τιμές των σκληρών σανιδιών κυμαίνονται μεταξύ 650€-3200€, ενώ τα φουσκωτά δύσκολα ξεπερνούν τα 1500€.
Η αξία μεταπώλησης ενός rigid SUP σκάφους είναι σαφώς μεγαλύτερη από ένα φουσκωτό. Ένα σκληρό σκάφος μπορεί να μεταπωληθεί 3 και 4, ίσως και περισσότερες φορές, σε αντίθεση με ένα φουσκωτό σκάφος, που θα το μεταπωλήσεις μόνο σε ένα φίλο, σε εξευτελιστική τιμή.
Ο κυριότερος λόγος, είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης από τους πιθανούς αγοραστές για την καλή κατάσταση του φουσκωτού σκάφους και την χρήση που μπορεί να έχει κάνει ο προηγούμενος ιδιοκτήτης. Στα σκληρά σκάφη, αντίθετα μια επισκευή είναι συνήθως ορατή και η κατάσταση του μεταχειρισμένου σκάφους περισσότερο εμφανής.
Η τέλεια επιλογή θα ήταν να μπορούσε κάποιος να έχει και τα δύο σε ένα, πράγμα αδύνατο, γι αυτό, το βασικό συμπέρασμα όλων των παραπάνω είναι:
Αν ανήκεις στην κατηγορία που δεν έχεις αποθηκευτικό χώρο στο σπίτι σου, μένεις στο κέντρο της πόλης, στον 4ο όροφο, δεν έχεις μεταφορικό μέσο ή οδηγείς ένα σπορ διθέσιο κάμπριο αυτοκίνητο, τότε ΝΑΙ, το φουσκωτό σκάφος είναι το κατάλληλο για σένα. Και όταν μιλάμε για φουσκωτό, εννοούμε πραγματικό φουσκωτό σκάφος, καλής ποιότητας, από έναν αξιόπιστο κατασκευαστή-σχεδιαστή.
Σε αυτή την περίπτωση όμως, θα αγόραζες το Nissan qasqai σου από το super market, θα εμπιστευόσουν ένα φαρμακείο να σου πουλήσει το καινούργιο σου Yamaha T max, θα αγόραζες ένα καλό ποδήλατο από ένα χρωματοπωλείο, θα ήθελες να έχεις απέναντί σου έναν πωλητή που θα σε κοίταζε όπως η αγελάδα το τρένο ή έναν πωλητή που θα σου ανέλυε τις επιδόσεις των σκαφών SUP, τα χαρακτηριστικά, τον τρόπο κατασκευής, θα σου έδινε οδηγίες για τις πρώτες σου κουπιές και άπειρες λεπτομέρειες γύρω από το άθλημα?
Η τελική επιλογή είναι δική σου!
Καλωσήλθες στο μαγικό κόσμο του SUP! Καλές βόλτες!
Φουσκωτό ή σκληρό SUP? Φουσκωτό ή σκληρό SUP? του Γεώργιου Κονταρίνη