Το drafting ή αλλιώς «κολλητήρι» στα Ελληνικά, είναι μια από ικανότητες που πρέπει να έχει ένας αθλητής στους αγώνες SUP σήμερα. Ανάλυση της τεχνικής Drafting:
Το «κολλητήρι» είναι πιο αποτελεσματικό σε συνθήκες ήρεμου νερού (flat-water) ή με ελαφρύ κυματισμό (choppy). Ο προπορευόμενος αναβάτης «ανοίγει δρόμο» δημιουργώντας μια “διαδρομή” στο νερό, που μπορεί να ακολουθήσει ο επόμενος. Σε συνθήκες μεγάλου κυματισμού, όπως συνθήκες downwind, είναι καλύτερα ο καθένας να ακολουθεί τη δική του διαδρομή.
Σε ένα «τρενάκι» από SUPers που κωπηλατούν ο ένας πίσω από τον άλλον, ο πρώτος είναι αυτός που κάνει την περισσότερη δουλειά. Ο δεύτερος εξοικονομεί περίπου 15-25% ενέργεια. Ενώ ο τρίτος εξοικονομεί ακόμη περισσότερη ενέργεια από τον δεύτερο, περίπου 20-30% από τον πρώτο. Από εκεί και πίσω όλοι οι υπόλοιποι εξοικονομούν το ίδιο ποσοστό ενέργειας. Τα ποσοστά αυτά μπορεί να διαφοροποιηθούν ελαφρώς, ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος του σκάφους.
Υπάρχουν δύο τρόποι να κάνει κάποιος κολλητήρι:
1. Ακριβώς πίσω από τον προπορευόμενο σκάφος, στην προέκταση του διαμήκη άξονά του.
2. Πίσω δεξιά ή πίσω αριστερά του προπορευόμενου σκάφους. Παίρνοντας κατά κάποιο τρόπο το πλαϊνό κύμα που δημιουργεί το προπορευόμενο σκάφος.
Στην ερώτηση «ποιος τρόπος είναι ο καλύτερος» η απάντηση δεν είναι εύκολη. Στην πρώτη περίπτωση, η ελκτική δύναμη που ασκείται στο σκάφος σου, όταν κινείσαι ακριβώς πίσω από το προπορευόμενο σκάφος, είναι μεγαλύτερη. Η προσπέραση, όμως, είναι δυσκολότερη και απαιτεί ιδιαίτερες δεξιότητες. Αντίθετα, στη δεύτερη περίπτωση, χρειάζεται μεγαλύτερη επιδεξιότητα. Είναι πιο δύσκολο να μπορείς να κινείσαι στο πλαϊνό κύμα, που δημιουργεί το προπορευόμενο σκάφος. Η προσπέραση, όμως, είναι πολύ πιο εύκολη, όταν το αποφασίσεις.
Η σωστή επιλογή του, που πρέπει να τοποθετηθείς για να κάνεις κολλητήρι, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, γι’ αυτό πρέπει να γνωρίζεις καλά και τις δύο τεχνικές.
Πρέπει να εξασκηθείς στα εξής:
1. Μάθε που πρέπει να βρίσκεσαι, σε σχέση με το προπορευόμενο σκάφος. Η θέση είναι πολύ σημαντική, όποιον και από τους δύο παραπάνω τρόπους επιλέξεις να κάνεις κολλητήρι. Δεν πρέπει να βρίσκεσαι πολύ μακριά από το προπορευόμενο σκάφος, διότι δεν εκμεταλλεύεσαι στο 100% την ελκτική δύναμή του, αλλά ούτε και τόσο κοντά ώστε να υπάρχει κίνδυνος να τον ακουμπήσεις.
2. Μάθε πως να μπαίνεις και να βγαίνεις από το πλαϊνό κύμα του προπορευόμενου σκάφους. Η στιγμή που μπαίνεις ή βγαίνεις από τα απόνερα, μπορεί να είναι μοιραία και να σε οδηγήσει μέχρι και σε πτώση.
3. Μάθε πώς να παραμένεις σταθερά στη θέση trail και στη θέση side.
Όπως προαναφέρθηκε, το προπορευόμενο σκάφος κάνει όλη τη δουλειά.
Το σκάφος σχίζει το νερό κινούμενο προς τα εμπρός, το νερό αναγκαστικά οδηγείται στα πλάγια του σκάφους, επιταχύνεται και για να κλείσει το κενό που δημιουργείται στο πίσω μέρους του σκάφους κατά την πλεύση του, αναγκαστικά στροβιλίζεται πίσω από αυτό. Σε αυτή τη περιοχή πρέπει να εισχωρήσει η μύτη του επερχόμενου σκάφους για να εκμεταλλευτεί το τράβηγμα των στροβιλισμών.
Ο κυματισμός που αφήνει πίσω του το σκάφος έχει την εξής μορφή:
Δύο μεγάλα κύματα δημιουργούνται δεξιά και αριστερά του σκάφους, ξεκινώντας από την πλώρη και κινούμενα προς τα πίσω σε μορφή ανάποδου «V”
Αν παρατηρήσει κανείς, τα ίχνη που αφήνει το σκάφος πίσω του, θα δει ότι δημιουργούνται περισσότερες από μια «διαδρομές». Μία διαδρομή δημιουργείται ακριβώς πίσω από το σκάφος, ανάμεσα στο αφρισμένο νερό. Δύο διαδρομές δημιουργούνται εκατέρωθεν της κεντρικής.
Οι κορυφές των κυμάτων που δημιουργούνται πίσω από κάθε σκάφος, είναι η «επικίνδυνη περιοχή»
.
Σε όποια από τις δύο διαδρομές αποφασίσεις να κινηθείς για να κάνεις κολλητήρι, αυτό που πρέπει να μάθεις καλά, είναι να περνάς σωστά το πλαϊνό. Είτε αποφασίσεις να κινηθείς ακριβώς πίσω ή στο πλάι του προπορευόμενου σκάφους, κάποια στιγμή θα χρειαστεί να διασχίσεις το πλαϊνό κύμα ή το μικρότερο ενδιάμεσο. Τη στιγμή που η μύτη του σκάφους σου βρεθεί στην κορυφή του κύματος θα νιώσεις μια ξαφνική αστάθεια, που μπορεί να σε οδηγήσει ακόμη και σε πτώση. Το μέγεθος των κυμάτων που δημιουργούνται εξαρτάται από το πόσο δυνατός είναι ο προπορευόμενος αναβάτης, τι ρυθμό έχει και τι μέση ωριαία ταχύτητα μπορεί να βγάλει. Αν ο προπορευόμενος αναβάτης κάνει μεγάλες και δυνατές κουπιές ή δεν έχει σταθερό ρυθμό ή δεν ακολουθεί ευθεία πορεία, τότε μπορεί να σου κάνει τη ζωή δύσκολη και να πρέπει να φύγεις από πίσω του.
Αν έχεις εξασκηθεί αρκετά στα παραπάνω και είσαι πλέον σε θέση να μπαίνεις και να βγαίνεις εύκολα στη “draft position” τότε αυτό που πρέπει να βελτιστοποιήσεις, είναι η απόσταση από το προπορευόμενο σκάφος. Να θυμάσαι ότι, όσο πιο κοντά κινείσαι στο προπορευόμενο σκάφος τόσο μεγαλύτερη είναι η δύναμη έλξης, που αυτό σου ασκεί. Η ιδανική απόσταση είναι περίπου 40-50cm, ανάλογα βέβαια με την δεξιοτεχνία σου, την ταχύτητα πλεύσης και τις συνθήκες νερού.
.
Το drafting στα πλάγια του προπορευόμενου σκάφους είναι αρκετά πιο δύσκολο. Δεν είναι εύκολο να διατηρήσεις τη θέση σου δίπλα στο προπορευόμενο σκάφος. Το «μεγάλο κύμα» δημιουργεί στροβιλισμούς, και σου στρίβει συνεχώς τη μύτη. Η τεχνική για να παραμένεις στη θέση σου είναι να πατάς στην αντίθετη πλευρά του σκάφους και ταυτόχρονα να κατευθύνεις ελαφρώς τη μύτη του σκάφους σου προς τον άλλον αναβάτη. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρνεις να κινείσαι παράλληλα με τον προπορευόμενο αναβάτη σε ευθεία γραμμή.
Η σωστή θέση για αυτού το είδος το «κολλητήρι» είναι να βρίσκεσαι σχεδόν δίπλα στον προπορευόμενο αναβάτη.
Εξασκήσου στην τεχνική του drafting με φίλους σε ζευγάρια, αλλάζοντας θέση ο ένας πίσω από τον άλλον. Μην δοκιμάσεις να κάνεις κολλητήρι για πρώτη φορά σε έναν αγώνα