Μια εικόνα που δημοσίευσε ο Αλέξανδρος Κατεφίδης στο προφίλ του στο fb μας τράβηξε την προσοχή. Έμοιαζε με αυτές που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε άρθρα, σχετικά με την ιστορία του SUP, από χώρες του εξωτερικού, μόνο που αν την πρόσεχες καλύτερα, το τοπίο έμοιαζε Ελληνικό.
Διαβάζοντας λοιπόν την ιστορία της φωτογραφίας αυτής, διαπιστώσαμε ότι τραβήχτηκε τον Οκτώβρη του 1965 στο στην Παλιοκαστρίτσα της Κέρκυρας.
Αναβάτης του σκάφους αυτού, που ονομάζεται παπυρέλλα είναι ο Σιορ Μπαλέλας, όπως είναι το παρατσούκλι του Αλέξανδρου – Τσάντου Πουλημένου.
Η φωτογραφία κοινοποιήθηκε απo την Έλενα Κασταμονίτη, χωρίς να γνωρίζει πόσο πολύ μοιάζει με SUP και ίσως να αποτελεί μέρος της ιστορίας του στη χώρα μας.
Ο κ. Παύλος Κορφιάτης παραθέτει την ιστορία της φωτογραφίας, που τραβήχτηκε από τον καθηγητή του.
Ιδρυτής του Ιστορικού τμήματος του Ιονίου Αύγουστος Σορδίνας:
To 1965 τον Οκτώβρη βρήκα τυχαία και φωτογράφησα στον όρμο της Παλιοκαστρίτσας.
Ήταν ένα μικρό πλεούμενο, φτιαγμένο σχεδόν αποκλειστικά από ένα βούρλο που φυτρώνει μοναχό του στο έλος της Καβουρόλιμνης, ιδιοκτησίας Γιαλλινά, στην περιοχή Φουντάνας, κοντά στούς Λιαπάδες.
Το βούρλο αυτό (που δεν είναι καλάμι) είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής με το όνομα “παπύρι” και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το πλεούμενο είναι κι’αυτό γνωστό με το όνομα “παπυρέλλα”.
Με πληροφορίες που πήρα από ψαράδες στην Παλαιοκαστρίτσα, Λάκωνες και Λιαπάδες, όπου πήγα τότε για συλλογή σχετικών στοιχείων, η παπυρέλλα αυτή ήταν και η τελευταία του είδους της.
Οι προϊστορικοί κάτοικοι της Κέρκυρας είχαν σχέσεις τόσο με την Ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά του Ιονίου πελάγους, όσο και με την Αδριατική και την Ιταλία, δηλαδή σχέσεις ποντοπορειακές.
Σαφείς ενδείξεις Προϊστορικής ναυπηγικής έχουμε από τους πολιτισμούς της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου της 5ης και 4ης χιλιετίας π.X.
Τα πρώτα πλεούμενα των μεγάλων αυτών πολιτισμών φτιάχνονταν από βούρλα.
Στον Νείλο ένα από τα βούρλα αυτά έγινε περίφημο, που οι Έλληνες της Αιγύπτου γνώρισαν αργότερα με το όνομα “Πάπυρος”
Η βασική τεχνική απλούστατη.
Ξερά βλαστάρια από πάπυρο δένονταν σφιχτά σε μακρουλά δεμάτια.
Τα δεμάτια αυτά ράβονταν το ένα κοντά στο άλλο στο επιθυμητό σχήμα.
Όλα τα Αιγυπτιακά παπυρόπλοια είχαν και μία άλλη τυπολογική λεπτομέρεια.
Τόσο η πλώρη όσα και η πρύμη είχαν τις άκρες καλαίσθητα γερμένες προς τα πάνω και λίγο προς τα πίσω.
Το σχήμα αυτό είναι χαρακτηριστικό και θα το απαντήσουμε στην Κερκυραϊκή παπυρέλλα.
Περισσότερες πληροφορίες για το σκάφος με αναβάτη τον Σιορ Μπαλέλας θα βρείτε ΕΔΩ
Πηγή: corfuland.gr
Contact Us or follow us on Social Media Facebook | Instagram